söndag 31 juli 2011

Moment 22

Ja typ. Vill gärna bildblogga lite men min hårddisk är så full med bilder så jag kan inte redigera i Photoshop. Virtuellt minne är slut! Vad göra? Jag dra iväg till affären och inhandlar mig en extern hårddisk för alla mina bilder. Fin, liten, portabel disk i silver. Men för att kunna använda den på både Mac och PC måste jag formatera om den, enligt den vänlige säljaren, och det gör jag lättast på PC. Vår PC mår inte så bra för tillfället, men det ville jag inte besvära herr säljare med, så omformateringen av hårddisken står och tuggar. Jättelänge, men det går framåt.

Sonen påpekar att om det går mycket långsamt med något ska man avbryta och pröva igen. Det har jag redan gjort!! Den har iaf nått halvvägs, om det nu kommer att fungera med formatering i exFAT. Fortmatet rekommenderades i butiken, men då kan man inte använda den på Windows XP. Hittade inte FAT32 som är alternativet för XP och MacOS. Tror att jag gjorde lite fel vid första formateringsförsöket. Stängde ned alla fönster som dök upp och högerklickade på enheten och valde formatera och nu sitter jag här och väntar...

Men att du inte går ut i trädgården och fotar lite fina vinklar, kanske någon vill föreslå. Jättegärna, om jag hade haft en fungerande kamera. Min digitala systemkamera Canon EOS 350 lade av någonstans mellan Rivieran och Barcelona. Har prövat att byta till originalobjektiv, formaterat om minneskortet men den vill bara inte. Känner mig halv utan min kamera. Varför ska man göra fint i trädgården om man inte kan fotografera. Ja, jag vet ju svaret på den fråga, att njuta av såklart. Men ...

Har prövat att fota med sonens kompakta digitalkamera, men det blir så trist. Har även problem med att få in dessa bilder i min Mac, måste ta vägen via iPhoto och det vill man ju inte. Inget iPhoto-kladdande på mina bilder tack. Här ska redigeras på riktigt, med kontroll, i Photoshop.

Inget riktigt Moment 22, men det står liksom still. Får se om hårddisken har kommit igång om några timmar.

2 kommentarer:

  1. Usch, precis vad man behöver... not! Hoppas det blir ordning på dina data- och kamerabekymmer!

    SvaraRadera
  2. Linda: Ja nu är dator och hårddisk igång, men kameran är fortfarande kass. Får väl höra om man kan reparera den. Gissar att det kanske inte lönar sig. Den är fem år gammal.

    SvaraRadera