söndag 4 september 2011

Ny kamera

Under vår tågluff i Europa lade min kamera av. Jag hade en Canon EOS 350D. När jag kom hem lämnade jag in på hos Canon för kostnadsförslag. Det var fel på slutardelen och det skulle kosta 1,900:- att reparera den. Jag tvekade lite, fick rådet att köpa en ny kamera av en kollega. Jag har redan tänkt att jag vill byta upp mig till en bättre kamera. Men jag hade inte lust att köpa en ny kamera i samma prisklass som jag gav för min gamla, då kommer jag att tröttna på den om några år. Jag bestämde mig alltså för att reparera den gamla.

Det dröjde ett tag, lite för länge tyckte jag faktiskt. Så i torsdags ringde de från Canon och sa att de hade försökt att lag kameran men inte lyckats så därför får jag ett nytt kamerahus istället, en EOS 550D. 
Så glad jag blev! Jag behövde inte köpa en ny utan fick en för reparationskostnaden istället. När väl batteriet var laddat var det underbart att gå ut i trädgården och fotografera växterna igen. LCD-skärmen är mycket större och bilderna verkar bli jättebra. 

Så nu vill jag lägga ut alla fina bilder som jag tagit med min nya kamera. Men vänta nu, Photoshop vill inte öppna dem i Camera RAW, känner inte igen filformatet. Jag installerar genast ny Camera RAW-plugin, startar om datorn och Photoshop meddelar att den  nya pluginen används men bilderna går ändå inte att öppna. Usch! Varför slängde jag alla JPG-filer när jag lade över bilderna på datorn. Dubbelusch!! Jag får väl fotografera i JPG ett tag innan jag fixat så Photoshop kan läsa mina RAW-bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar