lördag 20 november 2010

Pool of knowledge

Var på Teo Häréns föreläsning om kreativitet i går.

- Kunskap är bra, den har vi i Sverige utnyttjat som konkurrensfördel sedan folkskolan infördes. Men nu är kunskap inte längre en konkurrensfördel. Vi är inte den enda nation som utbildar oss och som besitter kunskap idag. Det är ett felslut att tro att högskoleutbildning för alla ger oss en fördel i den globala ekonomin. Samma kunskap som den vi besitter säljs i andra delar av världen för ett mycket längre pris. 
- Vad kan vi då konkurrera med idag? Kreativitet och innovation, enligt Härén. Svårigheten är då att låta kreativiteten frodas. 
Gör vi detta i skolan, i vår barnuppfostran? undrar Härén. Inte särskilt ofta, menar han, men ibland. Han ger Vi i femman som exempel på hur kreativitet och innovation trycks ned och hämmas. Rätt svar eller snarare förväntat svar renderar poäng och därmed avancemang och chans till seger. Ett kreativt svar vore att hitta så många olika oväntade svar som möjligt på en fråga. Det rätta svaret kan många komma på, men de kreativa svaren, de unika och innovativa är de vi borde försöka hitta.


Det blir genast svårt att ge ett kunskaps prov hädanefter. Och svårt att rätta prov efter detta. Är rätt svar de svar som eleverna förväntas svara om de läst boken eller är det de mest kreativa svaren bäst.

1 kommentar:

  1. Från en lärares perspektiv förstår jag att han verkligen vänder lite upp och ner på begreppen. Jag hörde honom genom jobbet, men tyckte att hans exempel var lite..sökta? Ja nånting kändes...inte så kreativt som han ville få det till. Men när det gäller betygsättning och värderingar så helt klart. Han har en poäng.

    SvaraRadera