måndag 21 juli 2014

Idéer till vantar

Jag köpte tre nystan Hemtex rea, totalt 30:-. Alla tre nystanen är i ull.
Jag låg och funderade en natt vad jag skulle kunna göra med dem och började fantisera om ett par vantar i norskinspirerat tvåfärgsmönster. Letade på Ravelry och på Drops hemsida men hittade inget som stämde i stickfasthet och storlek. Garnet till vänster tänker jag använd till en ullig mudd på vantarna och de andra två till själva vanten.
Jag bestämde mig för att rita ett eget mönster och gjorde en provlapp med mönstret och det visade sig att stickfastheten blev perfekt till mitt mönster och mina händer. När jag började med arbetet hade jag ingen rundsticka i rätt storlek, nr 4 så projektet får avvakta lite. 

Programmet jag använt för att rita mönstret är en gratisversion av ett iPad-program, StitchSketchLE. Det finns även en betalversion som kostar 55:- som jag inte provat än, kanske någon gång i framtiden om jag fortsätter att rita många mönster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar