torsdag 4 augusti 2011

Ärtan pärtan puff

Jag och sonen har sått dill, plocksallad, morötter och ärtor i min mammas trädgårdsland. Hon bor nära så vi kan bara gå dit och skörda när vi vill. Idag har jag skördat sockerärtor.
Sorten är 'Gigante Svizzero' och blommorna är söta, nästa som luktärter. Jag tänkte nog inte riktig på vilken sort jag valde och det var kanske inte så klokt, de blir så höga 100-120 cm och vi har inte byggt en tillräckligt stabil ställning att klättra på.
Skörden blir i alla fall riklig. Nu på morgonen plockade jag baljor som hade blivit runda. "Baljorna äts hela, färska eller lätt kokta. Skörda innan baljorna börjar bli runda" står det på påsen ser jag nu.

Vi prövade att koka och äta dem häromdagen men de flesta var trådiga. Därför väljer jag att 'sprita' dem idag. Får se om jag har dem i en sallad eller serverar dem lätt kokta med smör och salt.

I min drivbänk har jag också sått ärtor men de och de andra grödorna brändes sönder av solen under glaset. Dock har ärtorna kommit sig igen men än så länge har det inte blivit mer än ett på skidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar