onsdag 3 augusti 2011

Persikans år

I år är det persikans år hos oss. Vi har fått massor av frukt. Tidigare år har vi nästan inte hunnit plocka några innan de fallit ned. De blir lätt angripna, blir bruna inifrån när de sitter på trädet och faller ned. När man sitter i trädgården kan man höra dem dunsa i backen. Men i år är de flesta fina så idag passade jag på att plocka flera kilo.
Detta är knappt hälften av allt jag plockat idag. Vad ska man göra med all frukt, de håller sig inte länge inne.

Jag har haft persika på filen de senaste dagarna och nu har jag kokat tre burkar med persikosylt/marmelad. Fuktköttet är inte så orange som på köpta persikor utan mer gulvitt och skalet har lite besk smak. Får se vad jag gör med resten, kanske gör jag en paj.
Jag skalade och kärnade ur dem, kokar dem med limesaft en lite stund sedan lade jag i ett halvt paket syltsocker och kokade det kraftigt några minuter. Får se om det stelnar ordentligt, ville inte ta mer socker eftersom det blev tillräckligt sött ändå. 

Torsdag 4 augusti: Det har inte blivit tillräckligt tjockt så vi får använda det som sylt på fil och till glass. God var den i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar