måndag 8 augusti 2011

Bara barr

Vill fixa i ordning entrérabatten under tujan. Har stammat upp den i sommar och där under låg högar med tujabarr. Har krattat bort en massa barr men lagret verkar hur tjockt som helst blandat med rötter. Under allt växer vinteriberis och till höger en lagerhägg. Längst bak i häcken mot grannen växer några blå acklejor.

Växter som kan passa i skuggrabatten:
Lungört,
Brunnäva, 60 cm hög
Treblad, som verkar mycket fin
Hosta, skulle vara fint med limegrön
Ormrot, gärna blodormrot  
Kaukasisk förgätmigej, 'Jackie Frost' som har snygga silvriga blad
Jättedaggkåpa, fint ihop med brunnäva

Vet inte hur jag ska få jorden brukbar. Får kanske trycka ned lite olika växter på försök och se vilka som överlever. Har du några tips på hur jag ska få till en rabatt vill jag ta del av dina idéer. Hur jag ska röja upp mm. Vinteriberisen verkar klara av förhållandena och 'återintar' rabatten. 

Nu är en lungört och en funkia vilka jag fått av mamma planterade. Får se om de tar sig.

2 kommentarer:

  1. Ormrot är en favorit!
    Men jag gillar hasselört också (känns som jag sagt det förut men i så fall får det bli en upprepning), den gillar skugga och den sura jorden som blir under barrväxter. Mycket snygg med sina mörkt gröna, runda, glansiga blad. Blir så snygg struktur när den breder ut sig som en tät matta under träden... den luktar dock lite mysko... lite pepparaktigt :)

    SvaraRadera
  2. Glappet: Ja det är riktigt, jag har tagit upp skuggrabatt tidigare. Den gången var det garagets östväggen det gällde. Har för mig att du föreslog limefärgade växter då, Hosta Lemon Lime och en Goldmound Spirea. Känner du igen det? Limefärgat måste jag ha med, helt klart.

    Hasselört gillar jag också. Dock har jag två rabatter med hasselört så det blir kanske lite mycket.
    Tack!

    SvaraRadera