måndag 3 januari 2011

Fågeldammen i Slottsskogen

För dagens fågelexkursion gav jag mig av in till stan. Efter en lunch med Tina på Bombay tog vi en promenad till fågeldammen i Slottsskogen. När vi kom dit var dammen helt igenfrusen och inga fåglar syntes till.
- Men titta där borta, säger Tina. Det ser ut som en stenmur men runt en liten öppning i isen ligger mängder av fåglar. Det spolar vatten i dammen och där är mest gräsänder men också många vitkindade gäss. Det är ganska mörk och svårt att fotografera så jag har ljusat upp alla bilderna i CameraRAW.
Vitkindad gås, könen är lika enligt fågelboken, så gåsen här under kan inte vara en vitkindad hona ...
... ser ut att vara en Grågås när jag jämför med Fåglarna i färg

- Men vad är det för någon där i mitten? undrar Tina och rådfrågar informationsskylten. Det ska finnas Knipa här också, men det stämmer inte.
Istället tror jag att vi såg två Rörhönor på var sin sida om iskanten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar