söndag 2 januari 2011

Fåglar April 2010

Lite fler fågelbilder från förra året till fågelsamlingen. Ska nog följa Camillas tips om att sätta upp mat till fåglarna i trädgården, sedan är det bara för mig att stå i fönstret och fotografera. Blir kul att se om fler arter hittar hit då.
Sjungande blåmes i vårt plommonträd
En Storskrake, hanne och ...
en Storskrake, hona i Bergsjön. Har gått dit flera gånger igen för att försöka få bilder med mer skärpa, men inte sett skrakeparet där igen.
Dykande Gräsand i Fjällebodammen
.. och det jag tidigare trodde var dopping vet jag nu är Storskrake, tack vare Wikipedia. På de målade bilderna i min gamla fågelbok Fåglarna i färg, Almqvist & Wiksell Förlag AB, tryckt 1979, var det svårt att känna igen dem.

1 kommentar:

  1. fina är de. den sista bilden ser ut som en målning. jag är själv uppväxt vid ett helgfrukostbord med fåglarnas eget bord utanför som underhållning. ändå är jag kass på namnen

    SvaraRadera