lördag 22 januari 2011

Dagens fåglar

Har ytterligare utökat min samling idag med två nya, Nötväcka och Sidensvans. Tog en promenad med barnen i solen och njöt av fågelsången. 
Nötväckan kilade runt i ett träd. Den är satt och kortstjärtad, enligt fågelboken, har svart streck genom ögat, gråblå översida, vit under med rödbruna sidfjädrar och undre stjärttäckare. Tidigare har jag mött en Trädkrypar som också gillar att spriga i träd.
Någon har satt upp ett rött hus, ett fågelbord på allmänt område, till fåglar och människors glädje. Här fanns många blåmesar, talgoxar och nötväckor.

Upptäcker en hel koloni med fåglar högst upp i ett träd på vår gata. Det första jag uppmärksammar är tofsen de har på huvudet.
De är Sidensvansar och fanns i mängder. Jag hade svårt att se vad det var för art på håll. Det var först när jag kom hem och kunde titta i min fågelbok som jag förstod vad det var.
Här ser man tydligt de karaktäristiska gula stjärtpennorna och det röda på undersidan av stjärten.

I trädgården har jag tidigare hängt upp ost i ett träd. Den är borta. Det beror nog inte på att småfåglarna ätit upp den, snarare på att en skata eller en mås har tagit den. När jag tittar ut ser jag också skator som spatserar runt under mataren. 
Men när skatorna försvunnit dyker en efterlängtad vän upp.
Rödhaken gömmer sig i häcken tills skatorna försvunnit och letar mat på marken. Läser att Rödhake oftast är flyttfåglar, några enstaka kan stanna över vintern. -Det är för att den är mantalsskriven här, påstår min mamma som också sett Rödhake på vintrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar