tisdag 4 januari 2011

Mat till fåglarna

I persikoträdet har vi satt upp en fågelmatare med jordnötter, två talgbollar som nog är lite gamla samt strött blandade frön i snön inunder.
Det är blåmesen som kommer först till fågelmataren. Jordnötter verkar gott. Provar lite på talgbollarna från förra året men de är hårda och smakar kanske inte så gott.
Vår koltrasthona hittar frön i snön och kanske lite jordnötter som faller ned.
Funderar på att skaffa fler matare att lägga andra frön i. Ser att det finns många fåglar i de tomter där de bjuder på mycket mat. Så vill jag ha fler fåglar i trädgården får jag nog bjuda till lite mer.   

Jag tillverkar egen fågelmat: tar en tändsticka, knyter ett snöre runt stickan och placerar den i botten av en plastmugg. Lägger i bitar av kokosfett och smälter det i micron. När fettet smält häller jag över blandade fågelfrön och ställer in i frysen. Jag har nu två muggar i frysen som jag kan sätta upp i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar