måndag 2 maj 2011

Första maj

Persikoträdet blommar alltid lika vackert, trots att vi beskar det kraftigt i höstas. Den här delen hann vi aldrig med.

Undersöker mina pioner, jag har fyra olika. Det verkar vara knoppar på alla men jag såg förra året att alla knoppar inte utvecklades och blev blommor. Undrar vad jag gjorde för fel då. Ett problem är svartmyror som verkar gilla pionknoppar.

På garagets östsida är det lite trist. Jag hittade en liten ormbunke för flera år sedan som jag satte där. den har verkligen tagit sig och tar över stor del av rabatten. Gräsmattan mår inte så bra av det. Har också vintergröna och en hosta som jag fått av mamma i rabatten.

På andra sidan av gången börjar det fyllas upp. Här stod fram till förra sommaren en stor tuja som skuggade resten av rabatten. Med stor möda och gemensamma krafter fick vi upp hela roten.
Gången var väldigt trång med tujan till höger och klätterhortensian som släppt från väggen hänged ut. Hortensian är nu uppbunden igen.
Jag planterade gul iris, klematis och alunrot.
Alunrot, klematis och en perenn med flikiga blad som jag fått av Thomas och ska få gula blommor. Den blommade dock inte förra året så jag har ingen aning om hur de kommer att se ut.

Jag köpte en klematis på rea förra året och den verkar ha klarat sig bra och klättrar nu efter köksfönstret och har fina, stora knoppar.

I perennrabatten växer det.

Det västligaste hörnet av rabatten som skuggas av grannens hus är än så länge lite tomt.
Uppifrån vänster hörn: Vallmo (som inte syns bakom astilben),Vit astilbe, Stor blåklocka och vit storklocka (som jag satt i år), två Stockrosor från förra året som inte blommat än, pion Bowl of Beauty, flera Japanska lyktor, Höstflox, längst ned i höger hörn en blomma jag fått av Thomas som får små gula blommor.

2 kommentarer:

  1. På sådana platser som vid din garagevägg kan det vara snyggt med en limefärgad Hosta... den gillar skugga, fyller ut bra och limefärgen lyser upp fint. Fast det funkar ju med andra limefärgade växter eller buskar. Det finns en limefärgad lågväxande spirea också som är rätt snygg :)

    SvaraRadera
  2. Glappet: Tack, det ska jag kolla upp. Limefärgat är så snyggt och gärna ihop med mörkt röda växter.

    SvaraRadera