lördag 28 maj 2011

Retrospelsmässa


Var med sonen på retrospelsmässa i Gamlestans Medborgarhus idag. Där kunde man spela på gamla spelkonsoler, köpa spelrelaterade produkter och tävla i t.ex. Sega Rally.

Knökat med vuxna eller halvvuxna män i illa sittande kläder och stripigt hår. Nåja, ganska många hade det i alla fall. Till en början var antalet kvinnor lätt att räkna på ena handen, men det tog sig under dagen. De få jag såg i början var de som höll i aktiviteten att göra pärlplattor med spelmotiv.

En tråkig upplevelse var snacket efter att sonen deltagit i speltävlingen Street Fighter II Turbo. Sonen hade övat på spelet på nätet under morgonen och valde en karaktär han visste hur den fungerade. När han väl var där förstod han inte spelkontrollen. Han fick coachning av tävlingsledaren och sin motståndare under tiden de spelade men det räckte inte. När vi gick där ifrån hör jag motståndarens ganska fullvuxna kompisar kommentera spelomgången - Gôtt att du förnedrade honom, ha ha!
Fick lust att gå fram till dem och kommentera deras beteende, men jag var ledig från mitt jobba som lärare idag, så jag lät bli. 

Bästa upplevelsen var bitpop musik med Sarofer Zertaga som spelade på en Commodore 64 och sjöng. Han gör också bilder med Commodore.

Underbara var också trion som stod i entrén och spelade teman från olika spel. Tetris kände sonen igen. Det var trumpet, dragspel och kontrabas. Tyvärr hittar jag inte vad de heter som spelade.


Slutligen, det var länge sedan jag såg så många tjockskärmar på en gång.

2 kommentarer:

  1. Tjenare; jag gjorde en liten snabbsökning på mitt artistnamn och fann till min överaskning en liten bild här som jag verkligen gillade.

    Jag undrar om jag kan få använda bilden själv; självklart så kommer det stå att du är fotografen.

    Synd det där om dem omogna killarna som betedde sig så illa; jag tycker att man ska komma ihåg att spela spel är som en lek och man har ingen rätt att behandla andra dåligt bara för att man vinner leken.

    Hälsa gärna från mig att inte alla spelare saknar dåligt omdöme.

    SvaraRadera
  2. Gustav: Visst får du använda bilden. Bra att du skriver mitt namn. Tyvärr är den inte i så bra kvalitet eftersom jag tog den med min mobil. Jag ångrade att jag inte tog med kameran. Jag har bearbetat den lite i Photoshop så att den skall se lite "Lumography" ut.

    SvaraRadera